fallon94.reismee.nl

Wandelen, bergen en meren

Opeens is het al augustus..

Het is weer tijd voor een update van mijn kant want ik heb zeker niet stilgezeten de afgelopen weken. Zoveel nieuwe avonturen beleefd.

De laatste tijd zijn er in Canada veel problemen met bosbranden, om deze reden was het niet altijd mogelijk om een hike te doen. Toch heb ik niet stilgezeten. Hieronder vertel ik meer onder andere over de hikes die ik gedaan heb.

Lake Louise; Big Beehive trail, Devils Thumb en plain of six Glaciers

Lake Louise is een prachtig meer niet al te ver van Banff af. In de nabije omgeving kun je gave hikes doen. Zo ook een hike waarbij je door het bos richting 2 verschillende meren loopt. Vanuit daar kun je de zogeheten “Big Beehive” trail doen en deze brengt je naar een uitzicht over Lake Agnes en Lake Louise. Deze heb ik nu twee keer gedaan, maar de laatste keer ben ik ook naar de hoge berg Devil’s Thumb gegaan. Een gigantische hoogte met een nog beter uitzicht. Een flink klim met handen en voeten, maar het is het zo waard.

Helaas veel last van de rook van de bosbranden, maar alsnog was het uitzicht geweldig!

Na deze twee gecombineerde hikes zijn we ook nog naar “Plain of Six Glaciers” gegaan. Dit was een lange dag met een totaal van ruim 20 kilometer. Ik merk dat ik steeds fitter word en sneller herstel als ik steilere stukken omhoog loop.

Johnston Canyon en de Inkpots

Er was een donderdag dat ik niemand had om wat mee te gaan ondernemen. Dit houdt mij natuurlijk niet tegen om zelf wat te gaan doen. Stilzitten ben ik geen fan van, dus laten we dan zelf op ontdekkingstocht gaan. Zo gezegd, zo gedaan. De bus vanuit het dorp gepakt naar Johnston Canyon. Hele gave plek met canyons, watervallen en een hike naar de bekende inkpots. Dit zijn een soort natuurlijke groene mineraal bronnen. Bij de bushalte ontmoette ik een meisje uit Canada en samen met haar heb ik spontaan de hele dag doorgebracht. Ze had dezelfde ideeën en daarom besloten we samen te gaan verkennen. Dit was heel erg gezellig. Soms is het voordeel van alleen gaan dat je anderen mensen sneller ontmoet en aanspreekt of andersom.

C Level Cirque

Deze hike bevindt zich vlakbij een ander meer namelijk Lake Minnewanka. Dit is een relatief korte hike, maar zeker uitdagend door hoogte verschillen en een prachtig uitzicht over het meer. Het was niet heel druk op deze trail, waardoor je echt kon genieten. Het eerste stuk ging door de bossen en vervolgens door de prachtige bergen en zo moest je een beetje omhoog klauteren over losse stenen en zand. Altijd een uitdaging, maar als je de top bereikt is dat fantastisch. Er waren op de top veel Marmots. Eenmaal aan de top waren ik en een vriendin helemaal alleen.

Het was sowieso een productief weekend, omdat wij ook 46 kilometer gefietst hebben naar Canmore toe vanaf Banff en terug. Een leuke fietsroute die voornamelijk vlak is.

Moraine Lake sunrise

Dit was al een lange tijd hoog op mijn bucket list. De reden dat dit niet eerder ging was vanwege het feit dat je een auto nodig hebt om erheen te gaan. De zonsopkomst was deze dag rond 06:30 am en dat betekent dat je er minstens om 05:00 am moet zijn en het is een goed uur rijden. De wekker ging rond 03:00 am en hup klaarmaken voor een lange dag. Ernaartoe rijden was een heel avontuur. Het was zo ontzettend donker en dat was best spannend. Gelukkig vonden we snel een parkeerplek en rond 05:15 am stonden we klaar bovenaan de berg met uitzicht op het nog steeds donkere Moraine Lake. De wind was extreem, maar het was zo mysterieus met de donkere wolken die heel snel verplaatsten. Het duurde even voor het echt licht werd. Daarna was het magisch. Je zag een rode gloed op de bergen inclusief de bergtoppen. De intense blauwe kleur van het water. Een onwerkelijk momentje kan ik wel zeggen.

Onion Peak

Dit was absoluut een unieke ervaring. De hike was ruim 20 kilometer en begon vanaf Bow Lake. Een prachtig meer gelegen aan de Icefields Parkway dat helemaal naar het plaatsje Jasper leidt. Het eerste stuk van de hike was om het meer heen, waardoor je constant een prachtig uitzicht had. Vervolgens een open stuk met een stromende rivier en uitgestrekte weide omgeven door bergen. Het leek wel op een film decor. Daarna een klim omhoog en vervolgens wisselde het af van klimmen over grote rotsblokken tot aan wandelen door een bos. Het was heel afwisselend, waardoor het niet heel zwaar was. Af en toe stukken flink klimmen en vervolgens weer vlak. Toen was het tijd voor een open vlakte omgeven door gletsjers en watervallen die daardoor ontstaan zijn. Om daar terecht te komen moest je letterlijk rivieren oversteken via grote rotsblokken. Mijn balans is niet geweldig dus dat was soms best wel even spannend. Bij een rivier was de stroming zo sterk dat ik mijn schoenen uit deed en er doorheen liep al vasthoudend aan een omgevallen boomstam. Eenmaal bovenaan bij Onion Peak konden we nog 20 minuten verder lopen om bij een ijsgrot uit te komen. Dit was waanzinnig, want je kon er letterlijk in. De rivier was namelijk nog niet te hoog, maar evengoed natte voeten hoor! Zo waard, dus geen probleem! Eenmaal in de ijsgrot was er een opening waardoor je de prachtige blauwe lucht kon zien. Fantastisch om zo’n natuur wonder te aanschouwen.

Emerald Lake en Takakkaw falls

Gelukkig hadden we de auto het hele weekend en daarom ging het ontdekken door. Op naar Yoho National Park in British Columbia. We zitten vlakbij de overgang, dus het was ongeveer anderhalf uur rijden naar de andere provincie. Van daaruit zijn we naar de Takakkaw Falls gereden. Dit is een van de hoogste watervallen in Canada. Hoe dichterbij we kwamen hoe meer we gesprayd werden door de waterval. Het heeft zoveel kracht en het water gaat alle kanten op. Het bijzondere was de regenboog die tevoorschijn kwam. Het was zo’n bijzonder moment. Aangezien we toch al nat werden liepen we verder door en eenmaal dichterbij waren we zeiknat. Gauw foto’s maken en hup terug!

Vervolgens naar de Natural Bridge waar water met een gigantische snelheid zich door een rotspartij waant. Het heeft door de jaren heen een opening gecreëerd door de enorme kracht. Het water was vol met bubbels en zag er sissend uit.

Laatste stop was Emerald Lake. Een prachtig meer omgeven door bergen met een lodge erbij. We besloten dit voor zonsondergang te doen en het was waanzinnig mooi. Unieke vogels die je hoorde tsjirpen en vliegende visjes.

Via Ferrata

Dit was me toch een avontuur! Een aantal weken geleden deze klim tour geboekt op een lokale mountain, genaamd Mt Norquay. Een vriendin uit Vancouver komt op bezoek en zij wilde dit ook heel graag doen. Bij mij speelt een best belangrijk dingetje mee, namelijk hoogtevrees! Het gaat stukken beter, maar helemaal comfortabel ben ik nog steeds niet. Wat doe ik het liefst?! Juist, mijzelf uit mijn comfort zone halen. Dat heb ik gedaan hoor. Een klim tour van zo’n 4,5 tot 5 uur. Op een hoogte tot 2500 meter. Vanaf de parkeerplaats ga je met een stoeltjeslift omhoog en van daaruit begon de tour. Eerst kregen we algemene uitleg en deden we het harnas aan. Van daaruit deden we een oefen rondje met klimmen. Voordat het echt klimmen begon gingen we omhoog wandelen en toen begon het zekeren met de clips. Ik merk zeker dat ik een stuk fitter ben geworden dus de eerste stukken gingen echt prima. Vervolgens gingen we meer langs de bergwanden en moest je over een houten plank oversteken. Er was niks om aan vast te houden dus het kwam aan op balanceren boven een afgrond. Behoorlijk intens wel hoor. Dat vond ik echt niet zo grappig op dat moment. Ondanks dat je altijd je clips vastmaakt en gezekerd zit is het nog steeds mentaal een ding. Daarna zat de angst en besef erin, maar ik gaf niet op. Vervolgens een ladder opklimmen om hogerop de berg te komen en een grote swing brug die alle kanten op ging. Dat waren de grootste obstakels, maar het voelde zo goed toen ik eenmaal de top bereikt had! Geweldig gevoel, zo voelt een overwinning! Het laatste stuk naar beneden bestond uit wandelen. Hier en daar moest je je bevestigen aan de kabels, maar stukken ook los.

Na afloop voelt dit als een hele prestatie en bewijst maar weer hoe sterk je mentaal kunt zijn als je iets echt graag wilt.

Er staan nog een aantal andere mooie trips op de planning waar ik volgende keer alles over zal vertellen.

Bedankt lieve volgers voor al jullie enthousiasme na het lezen van mijn blog! Geeft mij super veel positieve energie <3

~If you do not push the boundaries, you will never know where they are~

Reacties

Reacties

Rijk

Weer een fantastisch verhaal van je om jaloers op te worden, maar het is je zo gegund dit neem je je verdere leven mee. Geniet nog veel in de resterende tijd, want die gaat snel. Toch zie ik ernaar uit je weer te zien een jaar is toch wel lang.
Een dikke knuffel van mij,
Rijk.

Gea

Alweer zo'n prachtig verhaal met geweldige avonturen. Maar wat een ervaringen!

Pieter Jr.

Heel mooi verteld weer je neemt me steeds mee op reis door je mooie verhalen en hoe jij het verwoord,
Heel erg bedankt daarvoor ga zo door en make new memories.

Love Pieter

Edwin

Weer een wat aan de late kant reactie, maar ontzettend gaaf om te lezen dat je het nog enorm naar je zin hebt. Ook leuk dat je opmerkt dat je fysiek steeds sterker wordt. Lekker bezig!! Geniet van de laatste periode.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active