fallon94.reismee.nl

Vancouver Island trip!

Vancouver Island

• ~Een paar dagen op het eiland~

Op 9 april was mijn laatste werkdag bij Cypress Mountain. Dit wist ik van tevoren en natuurlijk heb ik niet stilgezeten de afgelopen weken. Mijn grote roadtrip was een week later gepland en ik wist dat ik nog een week te overbruggen had. Ook wist ik dat ik heel graag Vancouver Island wilde bezoeken. Ik grijp alle kansen om zoveel mogelijk te ontdekken en ik besloot om een paar dagen het eiland te gaan bezoeken. Eerst ben ik op zoek gegaan naar gezelschap. Al snel had ik twee meiden gevonden die erg geïnteresseerd waren. Uiteindelijk hebben wij de knoop doorgehakt en zijn wij met z’n drietjes de planning gaan voortzetten. Het is een leuke mix, namelijk 2 Nederlanders en 1 uit Australië. We kennen elkaar via het werk. De tijd ging even goed snel en het was bijna zover. Snel alles geboekt, de auto, de ferry, accommodatie en de tours. Alles was geregeld en klaar om te gaan.

De start van het avontuur.

Het begon allemaal met het ophalen van de huurauto. Ik had geluk aangezien het nog geen 500 meter van mijn huis was. De ferry vertrok om 08:30 am dus wij stonden om 07:30 am klaar bij het verhuurbedrijf. We kregen een leuk modelletje, een blauwe Hyundai sportautootje. Hup, bagage achterin en gassen! De ferry overtocht was prachtig. De weersvoorspellingen waren heel gunstig en het was heel zonnig. De overtocht duurt ongeveer 1 uur en 40 minuten. Het brengt je van Vancouver Horseshoe Bay naar het plaatsje Nanaimo op het eiland. Eenmaal aangekomen zijn we naar een park gegaan in Parksville. Hier kun je verschillende korte wandelingen doen. Onze eindbestemming die dag was Tofino, maar vanwege een wegafzetting tot 17:00 uur moesten wij ons even vermaken op andere plekken. Het was zonnig en rond de 18 graden dus wij vonden het heerlijk om buiten te wandelen en te ontdekken en gewoon lekker rond te rijden. We reden door een schattig plaatsje genaamd Coombs en daar hadden ze een Dutch Store!!! Dit was toch wel een hele aangename verassing. Hoe leuk om dit aan onze Aussie vriendin te laten zien! Ze is weleens in Amsterdam geweest en ze houdt van ons eten haha. Ik moet zeggen na een paar maanden mis ik bepaald eten ook echt! Vooral het ontbijt, zoals hagelslag, ontbijtkoek ohhhh dat vind ik altijd zo lekker! We besloten onszelf te verwennen en namen beschuit, hagelslag en ontbijtkoek mee! We reden nog even wat rond en voor we het door hadden was het tijd om de lange tocht naar Tofino te maken. De weg was net weer open, dus top getimed!

Tofino

Dit is een heel leuk surfplaatsje. Het is erg toeristisch en er heerst hier echt een relaxte sfeer. Nu met de pandemie was het vrijwel uitgestorven, maar je kunt het je aardig indenken hoe het hoogseizoen eruit zou zien. Ons motel zat op loopafstand van de winkels en het uitzicht was op een meer. Bij een tentje haalde we lekker wat te eten en aten het op het balkon met een koud tequila biertje. Heerlijke start van onze mini vakantie. Aangezien ik de afgelopen maanden in een 1-persoonsbed sliep mocht ik het queensize bed voor de nacht haha. Super geluk en heerlijk geslapen! In de ochtend en je raadt het al stond het Nederlandse ontbijtje op het menu. Super van genoten wel. Het was voor mij nog niet zolang geleden, maar toch voelde het even als thuis!

Doordat iedereen op tijd wakker was hadden wij tijd om even het dorpje te ontdekken. Een aantal souvenirshops bezocht en wat rondgelopen. Toen was het eindelijk tijd om richting Cox Bay te gaan om te surfen. Hier keken wij ontzettend naar uit! Eenmaal aangekomen en omgekleed in een wetsuit en de rest van de spullen liepen we naar het strand. Er volgde een veiligheidstraining en uitleg over hoe het surfen werkt. Ik heb het al een keer eerder in Bali gedaan, dus ik herkende nog wel het een en ander gelukkig. Het is april en nog niet bepaald warm. Het water was 7 graden op dat moment, maar we hadden warme wetsuits aan. Toen ik het water in liep dacht ik, oké dit is niet te erg. Toen ik de eerste golf pakte en koppie onder ging toen was dat mega koud!! Laten we zeggen dat ik erna eraan gewend was, haha! De tweede keer stond ik al op en het is zelfs een paar keer gelukt. Het blijft een lastige sport en je staat versteld hoeveel kracht het vereist. Ik voelde spieren die ik niet vaak voel. Het was echt een gave ervaring en er zijn veel mooie actie foto’s gemaakt! Als afsluiter was er iets op ons to-do lijstje dat niet mocht ontbreken. Een bezoekje aan de bekende eettent “Tacofino”. Hun staan bekend om de beste vis taco’s! Iedereen weet dat ik een mega vis liefhebber ben! Ze deden hun naam eer aan want het was heeeerlijk, zeker na de flinke surf workout!

Ladysmith

Onze accommodatie voor de tweede nacht is Ladysmith. Dit plaatsje ligt onder Nanaimo, waar de ferry vandaan vertrekt. De rit vanaf Tofino naar Ladysmith was een paar uurtjes, dus toen wij aankwamen bij de airbnb was het al donker. We volgden een landweggetje en zagen een aantal herten en dachten wow dit is afgelegen. We konden de kikkers luid horen kwaken en toen we de cottage binnen gingen zag het er super gaaf uit. Echt een country stijl had het met houten balken. We konden niet wachten tot de volgende ochtend om de rest te bekijken. Deze mensen hebben paarden, een vijver met eenden en dus heel veel kikkers daarin, haha.

Dag 3 was de dag waar ik persoonlijk het meeste naar uit heb gekeken. Het idee dat ik dan eindelijk orka’s kon spotten maakte mij zo enthousiast. De tour gaat vanaf het plaatsje Duncan, dit is ongeveer 40 minuten van de airbnb vandaan. Om 13:00 uur was het dan eindelijk zover! Onze tourguide vertelde ons om veel lagen te dragen en daaroverheen kregen we een mega groot waterdicht pak. Volledig ingepakt liepen we naar de haven en daar was onze boot. Een grote rubberen boot voor 12 personen. Perfect, aangezien iedereen goed zicht heeft als de orka’s tevoorschijn komen. Onze tourguide / kapitein vertelde ons dat de orka’s recentelijk gespot waren zo’n 30 minuten van de haven. Hij zegt we gaan gauw vertrekken! Whoohoo, let’s go! Gelijk lekker gas erop en we vlogen over het water. Na een uur hadden we nog geen orka’s gezien. Ze waren inmiddels verder gegaan. Toen kreeg de kapitein een melding dat ze gespot waren aan de kant van de USA bij Mount Washington / Mount Baker. Dat betekende dus dat we letterlijk de grens over moesten steken op het water. Zolang we het land niet aanraken zijn we niet in overtreding. Dit hadden ze allemaal van tevoren al besproken. Volle vaart richting de orka’s nu. Dat was te merken dat we de grens overstaken, want de golven waren mega intens. We vlogen zowat, op en neer en kregen regelmatig een golf water over ons heen. We lagen allemaal in een deuk! Gelukkig had ik een pilletje ingenomen tegen zeeziekte, hahaha!

Het was het allemaal waard, want opeens kwam mijn droom uit! In de verte kwam een orka tot aan z’n middel het water uit. Kippenvel!!!! We probeerde langzaamaan dichterbij te komen zonder hun te verstoren. Uiteindelijk zagen wij 2 groepen orka’s die op dat moment aan het herenigen waren als 2 families. Het is heel bijzonder hoe hecht de band is tussen deze dieren. Ze waren elkaar aan het knuffelen, echt ontroerend. Het mannetje was gigantisch! Ook waren er jonge orka’s bij die nog veel moeten oefenen hoe boven het water te komen en te ademen. Ze komen daardoor meer naar boven dan de geoefende orka’s. Perfect voor de foto’s! Het was bijna onrealistisch. Ze zwommen voor een grote besneeuwde berg, Mount Washington uit mijn hoofd! Onbeschrijfelijk zo mooi! Als kers op de taart kwamen ze na een rustfase vlakbij de boot en kon ik nog wat mooie kiekjes maken!

Het weer was prachtig en de tourguide vroeg of wij aan tijd gebonden zaten. Wij riepen allemaal, nee hoor! Hij bracht ons naar meer delen aan de USA kant en we zagen zeeleeuwen, een otter en zeearenden. Aan land zag je een speciaal soort geit. Na een tour van 5 uur kwamen we terug bij de haven. Wow, wat een ervaring!! WAANZINNIG!!

Victoria

Na de tour stond er nog iets op het lijstje, namelijk de Engels georiënteerde stad Victoria. Dat was nog zo’n 1,5 uur rijden dus tegen de tijd dat we aankwamen was het al etenstijd. Gelukkig is het licht tot ongeveer half 9. Uiteindelijk even rondgelopen daar en wat gebouwen gezien en tijdens het rondrijden zag ik dat ze de bekende “Beavertail” hebben. Hier zocht ik al zolang naar, omdat dit niet in Vancouver zelf te krijgen is. Het is een soort deeg donut achtig iets met een topping en het lijkt op de staart van een bever. Jammie, dat was heerlijk en het wachten waard!

Laatste dagje alweer

De volgende ochtend was het alweer tijd om richting de ferry te gaan. Dit was vlakbij de airbnb dus zijn in de ochtend nog eventjes rond wezen lopen in de buurt. Dit was echt een super leuke mini vakantie. Eentje voor in de boeken! Het is zo goed gegaan met z’n drieën. Echt ontzettend genoten van elk moment!

Bedankt allemaal weer voor het lezen van mijn blog! Onderaan de blog vindt je de link van de vlog die gemaakt is door Isabelle Roux om nog een betere indruk te krijgen van onze trip!
Super leuk dat jullie zo geĂŻnteresseerd zijn en ik vind het altijd mega leuk om het te delen!

Inmiddels is de grote roadtrip ook een feit! Hierover vertel ik alles in de volgende blog!

Veel liefs & tot de volgende!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vancouver Island

-On the road with the girls-

Let’s go to the Island!

After Cypress I still had one week left in Vancouver before the big roadtrip was about to start. I decided to make the most out of it and jump on the ferry to explore Vancouver Island. Luckily there were two girls who wanted to join me on this awesome trip. We decided to go on a mini holiday for four days. With two Dutchies and one Aussie girl it was the perfect team to hit the road. Everything was sorted and we were good to go. We rented a car in Vancouver and took it on the ferry which was way more convenient. The ferry ride takes about 1 hour and 40 mins. The weather forecast looked promising and we were super excited to start our planned route. Our first destination was Tofino but they were doing roadworks over there. We had a few hours to look around in the area. We arrived at Nanaimo and drove to a nearby park in a place called Parksville where we did a hike. After that we drove through this cute little town called Coombs and guess where we ran into “The Dutch Store”. With two Dutch girls you have to at least check it out. The Aussie girl has been to Amsterdam and loves our food. We ended up buying some typical things for breakfast like chocolate sprinkles and biscuits. We slowly made our way to Tofino since the road was opening up soon.

Tofino

Tofino was exactly the way you expect it to be. This cute little, layed back and mellow surf town. Now with Covid it is nearly not as busy but you can picture what peak season would look like. We grabbed some delicious food and had a beer at the hotel. Perfect first day I would say. In the morning we had the best breakfast ofcourse, after we explored the town and looked at souvenir shops and had a look at a few beaches nearby. At 2.00 pm we had a surf lesson at Cox Bay. It all started with changing into the wetsuits in the middle of a parking lot, haha. Fully dressed we walked to the beach and the instructor gave us a safety talk and some practical information about the ocean and surfing itself. Then we did a warm up and before we knew it, we jumped in the water. Holy, that was freezing the first time I felt of my board. After that it was totally fine. We had 45 minutes to practice. The second time I managed to get up and ended with a big fat wipe out, but hey thats fun!! The other girls had a blast too! It makes you pretty tired and hungry so we had one more thing on our to do list for Tofino. Visit “Tacofino” and get some delicious fish tacos. They were famous for it! We did that and it was the best!!!

Ladysmith

After a few hours on the road we arrived in Ladysmith. The airbnb was in the middle of nowhere. A long country road took us to this place and it was pitch black. We had no clue where we ended up haha. We booked a country cottage and it looked amazing from the inside. All in country style so basically everthing is from wood. The frogs were greeting us loudly! The next morning we were super excited to finally see where we ended up last night. It was absolutely beautiful. There was a duck pond, a paddock for horses and beautiful surroundings with lots of trees.

This morning was extra excited because it was finally time to go and find some whales. We drove up to this town called Duncan. Upon arrival the tourguide told us to layer up and he gave us this big waterproof suit. After that we walked to the dock and there was our boat. A small rubber boat for just 12 passengers. Super ideal, because you can see the orcas from every side. The chances of seeing the killer whales were pretty good. There were recent sightings 30 minutes from the harbour. The boat ride was awesome. It went super fast and we got splashed quite a few times. After an hour we still didn’t see any whales but since they are all communicating with eachother we heard they were close to Mount Washington. We had to “technically” cross the border for it but as long as you don’t touch land we should be fine. That was a very bumpy ride we went up and down all the time and got sprayed a lot, hahaha.

Whoohoo, we saw the first one in the far distance coming out of the water. Wow, that gave me goosebumps for sure! We tried to get as close as possible without disturbing them. Before we knew there were two pods of orcas in front of us. They were literally reuniting which was very special to see. After this spectaculair moment they were resting and we just had a look around and the captain told us some interesting facts. Ten minutes later they showed up right in front of the boat only a few meters away! Incredible, an experience of a lifetime!

Since the weather was so perfect the captain showed us other places and we got to see sealions, bald eagles, an otter and goats. We were on the water for at least five hours. This was an experience I will never forget!

Victoria

After the tour we still had something else on the to do list. We decided to go to Victoria. That’s a 1,5 hours drive from Duncan. We just wanted to have a quick look at least. Luckily it wasn’t dark until late. We drove through downtown and guess what we found the famous “Beavertail” yummie!! After dinner we grabbed one of those delicious pastries and it was so good!

Last day on the Island

The last day we walked around the area where the airbnb was and after that we made our way to the ferry. That’s where our journey ends. We had the best time and lots of fun being out on the road singing and laughing and talking!! Memories you make for life!

If you click on this link you can see the vlog made by Isabelle Roux. Gives a better impression of our trip!

Thank you for reading my blog!