fallon94.reismee.nl

Australia, my adventure "down under"

Dag 1: Aankomst in Australië & Lone Pine Sanctuary

Ruim vier maanden geleden kwam ik met het impulsieve idee om nog een reis te maken rond de kerst. Aangezien ik wist dat mijn host ouders sowieso vrij waren van het werk gaf dat mij ook ruimte om nog een laatste trip te maken. Dit bleken achteraf gezien meer vrije dagen te zijn dan ik had verwacht. De bestemming had ik al bedacht, namelijk Australië. Vanaf Nieuw Zeeland is dat redelijk dichtbij. Een weekje Sydney had ik in eerste instantie in gedachten, maar door die extra dagen werd dat een hele tour langs de oostkust van Australië en was Sydney niet eens inbegrepen.

Om uit te vogelen welke tour goed bij mijn wensen aansloot ben ik veel in contact geweest met de organisatie Backpackers World. Vooral omdat ik nog niet zo bekend ben met Australië en dit een vrij spontaan idee was. Gelijk zeiden hun de oostkust. Dat is het meest populaire deel in deze tijd van het jaar. Voor ik het wist was mijn reis opgesteld volledig zoals ik wilde en drukte ik op de “betaal knop”. Wow, is dat echt gebeurd?!

Toen begonnen de rest van de voorbereidingen, waaronder het regelen van een holiday visum. Deze kon je gemakkelijk via de website aanvragen. Praktische zaken als bagage waren ook een dingetje. Zoiets wil je natuurlijk graag doen met een backpack, maar aangezien ik altijd gereisd heb met een koffer moest ik deze aanschaffen. Gelukkig kwamen mijn ouders mij bezoeken in oktober en hebben ze een backpack voor mij gekocht.

De weken gingen langzamerhand voorbij en soms kwamen er wel wat twijfels of het wel een goede keuze was, want ja Australië is best wel een “gevaarlijk” land. Zeker omdat ik niet zo gek ben van al die reptielen. Wel had ik met mezelf afgesproken niet met angst erheen te gaan en mij open te stellen voor wat er komen gaat.

Inmiddels was de laatste week ingegaan. Gelukkig had ik twee dagen voor vertrek al vakantie en kon ik rustig mijn backpack gaan inpakken. Dat is maar goed ook, want dat was nog best wel een klusje! In totaal heb ik er zo’n 5 uur aan besteed voordat eindelijk alles erin paste en ik tevreden was.

Daar ging ik dan richting Auckland International Airport om het nieuwe avontuur aan te gaan. Mijn vlucht vertrok om 07:00 ’s ochtends, dus om half 5 stond ik samen met een vriendin in de rij voor de incheckbalie. Vervolgens door de security om uiteindelijk bij de gate te belanden. Om half 7 kon ik boarden en ik had een stoel aan het raam. Dit gaf een mooi uitzicht bij het opstijgen. Zo’n 3 uurtjes later landde ik op Brisbane airport. Het was daar al rond de 30 graden. Je stapte naar buiten en voelde het als een warme deken op je vallen. Eenmaal door de security daar kon ik mijn backpack ophalen. Tijd om te gaan. Inmiddels waren we met zijn drieën en zijn we richting mijn hostel gelopen. Vanaf daar ging iedereen zijn eigen weg. Alleen reizen wilde ik heel graag, omdat dit sowieso mijn grenzen doet verleggen. Het hostel was leuk op het eerste gezicht. Het hostel heet“Backpackers Summerhouse” en er hing een goede sfeer. Inchecken kon nog niet, dus na het opfrissen ben ik mijn weg gaan vervolgen richting mijn eerste stop, de Lone Pine Sanctuary. Dit is iets waar ik al die tijd zo naar uit keek. Met een kaart in m’n hand ben ik de onbekende stad gaan verkennen. Ik moest uit gaan komen achter het museum bij een platform 2C om de bus rechtstreeks naar mijn bestemming te pakken. De weg vinden ging soepel, maar de bus was een ander ding, omdat de bussen 5 minuten voor vertrek pas op het boord verschijnen. Hierdoor liep ik continu van platform naar platform en gutste het zweet van mijn lijf. Uiteindelijk gevraagd aan een meisje en toen kwam de bus al snel. Na 40 minuten was ik daar eindelijk. Vanaf het airport in Auckland waar ik een chocolade croissant op had tot aan 2 uur ’s middags Australische tijd had ik niks meer gegeten, want ik kon niks vinden. Het eerste wat ik deed was een fruit salade halen. Vlak nadat ik alleen op het terras zat kwam de eerste “bezoeker”. Een leguaan kwam aan getippeld en al snel volgde er meer. Gelijk pakte ik mijn camera, want dit maak je ook niet elke dag mee. Ze waren best wel tam namelijk en reageerde op je stem.

Yes, door naar de entree, want de honger was inmiddels gestild. Ik keek gelijk op de plattegrond voor de juiste route, want er was één dier die ik hoe dan ook wilde zien meteen. Je raadt het al: de koala. Al vrij snel zag ik de eerste tevoorschijn komen. Dat moment was zo mooi. Verder waren er in het park allerlei inheemse dieren van Australië, zoals wombats, kangaroo’s, reptielen, tasmaanse duivels, dingo’s en het welbekende vogelbekdier. De kangaroo’s zaten op een groot veld en je kon ze ook voeren. Dit heb ik natuurlijk ook gedaan. Ze waren zo tam en lagen bij te komen van de heftige hitte. Om twee uur was het tijd voor mijn koala foto. Voor een aantal seconden mag je een koala vasthouden en zoveel mogelijk foto’s maken als je wilt! Wow, dat was echt een hoogtepunt. Deze beestjes zijn zo lief en rustig.

Na een paar uurtjes ben ik met de bus teruggegaan richting de stad en teruggelopen naar het hostel, want ik had heel snel een douche nodig. Zooooo gezweten hahaha. Deze extreme warmte zijn wij Nederlanders niet gewend.

De eerste dag was echt top en ik heb goed geslapen de eerste nacht.

Moreton Island

Dag 2 stond ook volledig volgepland. Een hele dag doorbrengen op een eiland net buiten Brisbane. Vanaf het Transit Centre werd ik met een shuttle bus naar de ferry gebracht. De boottocht duurde 75 minuten. Er waren heel veel stelletjes en families, dus ik was de enige die helemaal alleen kwam. Gelukkig had ik zat aanspraak. Ik had een heel pakket voor die dag. Een marine discovery en een voucher om wilde dolfijnen te voeren tijdens zonsondergang. Ook kreeg ik een eet bon en mocht ik gebruik maken van een VIP lounge voorzien van goede airconditioning. Het was namelijk weer ruim 30 graden. Tijdens de marine discovery heb ik veel gezien. Een dungong, dit is een soort van zeekoe en heel veel dolfijnen van dichtbij met een baby erbij, een schildpad en verder veel kleine visjes. Door het azuur blauwe water kon je alles super goed zien. Na de tour ben ik mijn spullen ergens neer gaan leggen en toen het water ingedoken. Jeetje, wat was dat lekker zeg. Je hoeft niet te wennen, je kan er zo induiken want de temperatuur is top. Ik had nog gezelschap van een grote groep pelikanen die eerst vlak boven mijn hoofd vlogen en vervolgens mijn kant op dobberde. Dat kan hier in Australië gewoon. Nog een paar kakkaboora’s gezien die een heel kenmerkend geluid maken. Om de dag af te sluiten mocht ik om 7 uur een wilde dolfijn voeren. Deze groep komt iedere avond met zonsondergang om gevoerd te worden. Over de honderd mensen deden deze activiteit. Het ging daarom heel vlot. Het water in en vis geven, niet vergeten te lachen voor de foto en hup er weer uit. Ondanks dat het zo snel gaat is dit een herinnering die ik nooit meer zal vergeten.

Brisbane Parklands & Bus richting Rainbow Beach

Mijn laatste uurtjes in Brisbane zijn ingegaan en ook deze wil ik nog benutten. Daarom ben ik naar de Parklands geweest. Je kunt het vergelijken met een botanische tuin. Alle bloemen stonden volop in bloei en je kon er unieke vogels zien. Er waren verschillende delen met allemaal ander soort planten/bloemen. Erg leuk om even gezien te hebben. Vervolgens had ik om 14:00 uur de bus richting Rainbow Beach om vanaf daar een nieuwe tour te starten. Dit is ook de plek waar ik die twee vriendinnen weer tegenkwam. De bus reis ging prima, aangezien het maar 5 uurtjes was. Ik kwam nog twee Nederlanders tegen waar ik even mee gesproken heb. Het was eerste kerstdag dus we hadden een kerst maaltijd. Een lekkere salade, naan brood en een speciaal toetje. Toch nog een beetje een kerstgevoel ondanks het warme weer.

Fraser Island tour

De volgende ochtend kreeg ik nog een korte safety briefing over het eiland. Fraser Island staat namelijk bekend als een van de meest gevaarlijke eilanden ter wereld, oeps! Er zijn een paar dingen waar je op moet letten. 1: niet zwemmen in de zee, aangezien er veel haaien dichtbij de kust zitten en de stroming zeer sterk is. 2: de dingo’s, maar die doen in principe niks mits je ze niet voert en gewoon met rust laat. Het derde puntje kom ik nog op terug…

De groepen voor de auto’s waren gemaakt. In onze groep zaten twee meiden uit Zweden, twee uit Brazilië en een meisje uit Argentinië. Erg gemixt dus! Op Fraser Island vervoer je jezelf in vierwiel aangedreven jeeps. Vanaf de boottransfer kwamen we op het eiland en croste we door het mulle zand. Jeetje, dat was soms echt ploeteren hoor. Een keertje zaten we vast en moesten we duwen. De eerste bestemming was Lake McKenzie. Een prachtig helder blauw meer, die gevuld wordt door regenwater. Dit is wat het zo uniek maakt. Heerlijk gezwommen en wat mooie foto’s gemaakt. Vervolgens gingen we naar Eli Creek. Dit bestaat uit zuiver drinkwater en hier konden wij onze watertank vullen. Met een band konden we door het kreekje dobberen. Dit water was wel een stuk frisser haha. Inmiddels was het alweer het einde van de middag en we moesten nog richting het kamp. De terug rit was, tsja dood eng! Een van de meiden reed en knalde vrijwel direct tegen een verkeersboord aan en een paar keer bijna tegen een boom. Gelukkig alles overleefd. Bij het kamp stonden er tentjes klaar voor ons met niks erin. Niet eens een dun matrasje, dus dat beloofde al wat. Ook zei hij nog even dat we in de avond op moeten passen en een zaklamp moeten gebruiken, omdat het ’s nachts krioelt van de slangen, waaronder giftige. Dat was een fijne mededeling, not! Gelukkig heb ik me niet al te druk gemaakt en ben ik zelfs in de avond nog buiten de hekken gegaan richting het strand. Ik word nog een held joh! De sterrenhemel was prachtig vanaf daar.

Na een pittig nachtje op de grond en middenin de nacht door het slangen hol te lopen was het tijd voor dag nummer twee! We zijn naar een cliff gegaan en die omhoog gelopen om vanaf daar het onderwater leven te spotten. Daar zagen we pijlstaartroggen in grote scholen, een grote groep dolfijnen en een haai die de stingray omsingelde. Aan de andere kant van het strand zwom ook nog een schildpad. In de avond rond het kampvuur gezeten en marshmallows gegeten en nog een keer de sterren op het strand bekeken.

De laatste ochtend besloot ik te rijden in de jeep en dat ging allemaal heel voorspoedig, totdat ik op het strand reed en het gaspedaal ingetrapt had, maar ik alleen maar langzamer ging. Oeps, de auto was kapot. Waarschijnlijk door de vele ruige wegen en hobbels van de dag ervoor. Gelukkig niet mijn fout, haha. Terwijl de auto gerepareerd werd deden wij een 40 minuten durende hike richting Lake Wabby. Je ging over zandduinen en daar was dan het meer. Het had een groenige kleur. We doken er allemaal gelijk in, want we waren inmiddels gekookt. Na de lunch gingen we terug richting het hostel en de tour zat erop. Een super leuke nieuwe ervaring met een lading grappige momenten om aan terug te denken.

In de avond organiseerde een hostel nog een bingo, waarbij een aantal prijzen werden weggegeven. Helaas niks gewonnen, alleen een paar gratis shotjes hahahaha.

Whitsundays sailing tour & nye!

Op de 29e had ik een nachtbus van Rainbow beach richting Airlie beach. Van 19:00 uur ’s avonds tot 09:30 de volgende ochtend. Hier keek ik best tegenop, maar achteraf gezien ging de tijd best wel snel. Het lukte mij soms even in slaap te vallen gelukkig en met een muziekje op is het allemaal niet zo heel erg haha. De ochtend van aankomst kwam ik aan bij ABC travel om in te checken voor de tour. Je mocht alleen maar kleine tassen zonder ritsen mee, dus ik moest m’n backpack helemaal uitpluizen. Daarna was er nog een aantal uur om bij de lagoon te relaxen. In dit deel van Australië kun je nergens veilig de zee in vanwege of haaien of kwallen. Het is volop het seizoen voor kwallen en sommige zijn dodelijk. De lagoon is dus een ideale uitkomst om toch te zwemmen en dichtbij het strand te zijn.

Om 2 uur mochten we de boot op. Het was een groep van 32 man met 4 begeleiders. Onze boot heette de New Horizon. Het zou geen partyboot zijn, want dat was de Clipper al, maar wat bleek nou dat een groep van 16 Engelse vrienden ook aan boord kwamen. Dat was dus een groot feest met veel drank en de rest vul je zelf wel in haha. Eerst kregen we informatie over de trip en werd onze slaapplaats aangewezen. Mijn bed was achterin de boot onderin gelegen. Het was erg knus haha. Vervolgens vaarde we richting de Whitsundays om alvast een indruk te krijgen van het uitzicht. Super mooie witte stranden en helder blauw water kwamen al snel tevoorschijn. De rest van de dag bleven we op de boot. In de avond kregen we een heerlijke verse maaltijd met verse vis. Toen was het tijd om te gaan slapen.

De volgende ochtend werden we door een opgenomen bandje wakker gemaakt om 6 uur al! We lagen om 8 uur al op het eerste strand, zodat het nog niet al te heet zou zijn. Hier hebben we leuke foto’s gemaakt en aan ons kleurtje gewerkt. Daarna was het tijd om naar een van de mooiste stranden ter wereld te gaan, genaamd Whitehaven Beach. Dat is echt het mooiste strand ooit als je het mij vraagt. Ongelofelijk gewoon!! Eerst zie je het op de foto’s en daarna sta je er gewoon zelf. Het was wel 13:00 uur smiddags omdat het met het watergetij gunstig was, dus de zon brandde flink.

In de middag was er ruimte voor nog meer pret, want de opblaasbare glijbaan werd klaargezet en de duikplank uitgeschoven. Met ons stingersuit aan sprongen we eraf. Super tof was dat! Het was deze dag ook nog eens oud&nieuw maar niemand had dat gevoel. Rond de avond was iedereen gedoucht en leuk aangekleed. Klaar voor een feestje. Rond 22:00 ’s avonds gebeurde er iets bijzonders. Er kwamen namelijk dolfijnen op onze boot af. Dat in combinatie met een prachtige volle maan was wel echt even een kippenvel momentje. Ruim een uur heb ik naar ze gestaard en toen ging het nieuwe jaar bijna in! Om 00:00 uur was het feest en iedereen wenste elkaar gelukkig nieuwjaar. De volgende ochtend heb ik nog even met mijn ouders kunnen skypen om hun ook een gelukkig nieuwjaar te wensen. Dat was ook heel fijn.

De eerste dag van het nieuwe jaar hebben we lekker rustig aangedaan en eenmaal van de boot af nog bij de lagoon gezeten. In de avond was er een after party waar we nog wat dansjes en drankjes gedaan hebben.

Tijd voor de laatste bestemming: Cairns

De volgende ochtend vertrok ik met de bus richting Cairns. Het waren alweer de laatste dagen van mijn trip. Bizar hoe snel het gaat! Ik zat in de bus met een meisje die ik tijdens de Whitsundays tour had ontmoet en verder ontmoette ik nog een paar andere leuke mensen. Met een groepje liep ik vanuit de bus richting het hostel. De bus chauffeur waarschuwde ons al dat het een party hostel was en je niet aan je slaap toekomt. Ik dacht al oh jee…ik ben echt kapot haha! Een van die meiden vroeg of ik bij hun op de kamer mocht en dat was heel gezellig. In de avond werd ik ook uitgenodigd om een drankje met ze te drinken. De volgende ochtend startte mijn allerlaatste tour. Snorkelen op de Great Barrier Reef. Mijn twee kamergenootjes deden exact dezelfde dus we liepen samen naar de boot toe die ochtend. Daar kwam ik ook weer anderen bekende tegen van Fraser Island en Whitsundays. Het was vrij bewolkt die dag dus het was nog spannend of het water wel helder genoeg was. De boot was erg luxe en we kregen ontbijt en uitgebreide lunch. Bij de eerste snorkel plek was het water erg troebel en zagen we weinig vis. Op de tweede plek was het kraakhelder en heb ik mooie vissen gespot. Met mijn gehuurde GoPro heb ik wat mooie plaatjes kunnen schieten. Dit was weer een hele mooie ervaring waar ik heel erg van genoten heb.

Tijd om naar Auckland te gaan

Het zit er alweer op. Tijd om terug te gaan naar Auckland. Mijn vlucht ging van Cairns naar Brisbane en vervolgens naar Auckland. Het is een onvergetelijke reis geweest waar ik heel erg van gegroeid ben. Ik ga zeker een keertje terug naar Australië, want ik vind het te gek! Als ik niet uit mijn comfort zone was gestapt had ik dit moois nooit kunnen ontdekken.

Reacties

Reacties

Gre

Wat een geweldig verhaal weer hier in ons kikkerlandje nergens meer bang voor ha ha
Een hele mooie afsluiting van jou reis

Gea

Wauw, geweldig weer.

Pietr

Wat een prachtig verhaal meid.
Al met al indrukken die je hele leven bij je zullen blijven.
Natuurlijk ben ik ook erg blij dat weer heelhuids thuis bent gekomen.

Love you
Pieter

Rijk

Ik had kortgeleden al van al je foto's en bewegende beelden mogen genieten, maar je verhaal maakt het allemaal compleet geweldig wat jij allemaal hebt mogen beleven een waar voorrecht.
Ik heb van alles genoten , en wat jij gezien hebt, daar kan ik alleen maar van dromen.
Dikke knuffel, Rijk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active