fallon94.reismee.nl

Zuidereiland: deel 2

A beautiful little church, Lake Tekapo and Christchurch.

Vanuit onze campground zijn wij richting lake Tekapo gereden om het meer te bekijken. Bij het meer vindt je een bijzonder kerkje die veel gebruikt wordt voor huwelijken. Het meer was blauwer dan blauw en samen met het kerkje gaf het een unieke uitstraling. Binnenin de kerk mocht je geen foto’s nemen wegens privacy, maar van buitenaf kun je je al inbeelden hoe mooi het binnen moet zijn. Een bezienswaardigheid die je echt niet mag overslaan. Onze volgende overnachting was in Christchurch, dus we gingen de weg weer op. De wegen ernaartoe waren vooral omringd door weilanden met vee. Meer een platteland beleving. Eenmaal aangekomen in Christchurch kon je duidelijk zien waar de aardbeving zijn sporen had nagelaten. Vreselijk om te zien. Veel wordt opgebouwd en gebouwen stonden in de steigers. Midden op een plein stonden allemaal witte kruisjes die de soldaten van de oorlog herdachten.

Time for Kaikoura…can you already spot some whales??

Deze dag stond er niks op de planning. We moesten alleen zorgen dat we gedurende de dag uitkwamen in Kaikoura, omdat de dag erna de Whale Watch boot tour gepland stond. Daar hebben wij alle drie erg naar uitgekeken. Het zijn bergachtige wegen met stijle cliffs, dus het duurde even voordat we er waren. Aardbevingen komen hier vaker voor en je zag hele delen van de weg die waren afgebrokkeld. Ook dit waren ze keurig aan het repareren. Langs de kust van Kaikoura zijn we een paar keer gestopt, want waar kun je zeehonden zoveel zien als daar? Overal op de rotsen langs de weg en dobberend in het water zag je ze. Natuurlijk heb je stille hoop ergens een spuitgat te zien met een teken van een walvis of misschien wel dolfijnen. Niks kunnen spotten maar hierover later meer.

In de avond zijn we geëindigd op een camping met een restaurant en hotel eraan vast. Het bleek een traditionele Ierse pub te zijn. Die typische muziek hadden we na een tijd wel gehoord haha. Tijdens de nacht kwamen twee hanen ons vergezellen. Vanaf half 5 hebben ze ons elke 5 minuten wakker gekukelekuuuut. Ach ja, hoort er ook weleens bij hahahaha!

Whales, boat tour, sea sickness!!

Ondanks de verstoorde nachtrust keken wij ontzettend uit naar de boot tour. Walvissen spotten is toch mega gaaf! Aankomend bij de tour operator kwamen ze met het nieuws dat het niet zeker is of het door kan gaan. De ochtend tours waren al gecanceld wegens zeer heftige weersomstandigheden. In spanning wachtte we af. Toen kwam het verlossende bericht dat het door ging. Er waren wel een paar haken en ogen. Ten eerste was de zee zeer ruig, ten tweede was de kans op zee ziekte heel erg aanwezig en ten derde kon het zijn dat als ze op het water waren ze altijd nog om konden keren.

Nu weet ik van mijzelf dat ik vaak ziek ben in de auto, bus, vliegtuig en dus eigenlijk elk voertuig. Toch krijg je deze kans maar een keertje dus die grijp ik! Zee ziekte pilletje was al ingenomen en hopsakee gaan met die banaan! De boot was erg luxe met hele comfortabele stoelen die mee veerde met de golven. Na vijf minuten op de boot dacht ik bij mezelf. Wat heb ik mezelf aangedaan?! Zo’n ruige zee heb ik nog nooit eerder gehad. De boot kwam zelfs uit het water, waarbij je de motor hoorde ratelen. Goed, nu even doorzetten en laat de walvissen maar komen. De eerste werd gespot na ruim een uur. Volle vaart eropaf, maar helaas was deze alweer naar de diepte gedoken. Uiteindelijk kwam er nog een stukje hoop dat er eentje gezien was. Deze was nog net boven en we hebben zo’n 3 minuten ervan kunnen genieten. Niet alleen ik, maar ook mijn ouders en veel anderen op de boot waren goed zeeziek. Met flinke zee benen stonden we te wiebelen op het dek voor het perfecte plaatje. Wow, wat een kick was dat! Ze zijn gigantisch!!! In de wateren van Kaikoura vindt je onder andere ook orca's, witte haaien, paar soorten dolfijnen, zeehonden, inktvis en nog veel meer.

Ontspannen in hot pools

Na de tour had ik een relaxte namiddag geregeld bij het welbekende Hanmer Springs. Daar heb je een park met allerlei verwarmende spa baden. Dat konden we wel goed gebruiken na zo’n heftige ochtend. Gelukkig geen golven in de baden hahaha. De camping was middenin het bos en deze nacht was het muisstil.

Surprise: more seals, pannekoek rotsen?! En meer

Vanuit Hanmer Springs vertrokken we richting de westkust op zoek naar een zeehonden kolonie in Cape Foulwind. Een korte wandeling vanaf de parkeerplaats en daar lagen ze allemaal verspreid over een grote rotsenpartij. De zee was ontzettend ruig en dat gaf het een mooi plaatje. Er waren heel veel jongen geboren die bij hun moeder dronken en schreeuwde om aandacht. Dolfijnen kon je er ook spotten, maar daar was de zee te wild voor. Erna stonden de beroemde pancake rocks op de planning. Dit zijn hele aparten rotsformaties gelegen in het plaatsje Punaikaki. Je kon er via een wandelpad tussendoor lopen en je zag het water tegen de rotsen op botsen. Overal stonden waarschuwingsborden dat je leven meer waard is dan een gave selfie. Mensen zijn hier dus verongelukt door over de hekken te stappen en de diepte in te vallen. Heftig hoor.

Op naar onze campground in Hokitika wat halverwege de westkust ligt. Deze heb ik gekozen met een speciale reden. Er was namelijk een Glowworm Dell op loopafstand. In Nieuw Zeeland heb je de zogeheten glimwormen die in grotten en aan bergwanden te spotten zijn zodra het donker is. Dit wilde ik mijn ouders heel graag laten zien. Het waren er heel veel. Het blijft indrukwekkend.

Glaciers and the most beautiful mirror lake

Dit was onze eerste dag met de hele dag regen. We mochten echt niet klagen na al die prachtige dagen. Het was tijd om de gletsjers te bekijken. De eerste was de Franz Josef gletsjer die te bekijken is als je 1.5 uur wandelt. Het begon eerst te miezeren en later echt flink te regenen. Eenmaal aankomend bij de gletsjer was het helaas te mistig dat de gletsjer volledig verdwenen was. Erg jammer, maar de wandeling was alsnog leuk om te doen. Op de rotswanden liepen nog een soort geitjes.

Vanwege het slechte weer besloten we de rest de dag erna te bekijken en dat was een goede keuze. De Fox Glacier was duidelijk zichtbaar en het spiegelmeer was adembenemend. Het was perfect symmetrisch. We liepen via een mooie boswandeling om het meer heen met allerlei uitkijk punten. Amazing!!!

The blue pools, Wanaka’s lone tree

Nog een paar dagen te gaan en zo gingen we richting de ena laatste bestemming. Tussen Fox Glacier en Wanaka ligt het plaatjes Makarora en daar heb je een blue pools track. Hier kun je de aller blauwste pools vinden. Ook vindt je er de swing bridges.

Halverwege de middag stonden we in Wanaka. Het was een prachtige zonnige dag, dus veel mensen waren aan het relaxen op het strand. Terrasjes zaten vol en iedereen was vrolijk. Wanaka heeft een apart verschijnsel, namelijk een boompje in het water. Deze wordt de Lone Tree genoemd en deze wilde ik heel graag op de foto zetten. Vanaf een afstand kun je hem eigenlijk niet zien en als je dichtbij komt is het echt een leuk boompje.

Why not do something crazy?

Al maanden roep ik dat ik graag iets extreems wil doen, waarbij ik nog een laatste keer symbolisch mijn grenzen kan verleggen tijdens dit jaar in Nieuw Zeeland. Uiteindelijk heb ik heel spontaan een Paraglide tocht geboekt. Super spannend, maar hoe gaaf om hoogtevrees te gaan overwinnen. De volgende ochtend stond ik klaar om te gaan. Super leuke crew en ik was er klaar voor. In het tuig gehezen en bevestigd aan de instructor. Uitleg gekregen over het “ren gedeelte” en dan doet de wind de rest. Kijk, daar ging het dus mis. Het was een gigantische warme dag, zo’n 25 graden en bijna geen wind. Bovenaan de berg leek het goed te komen en we hebben het rennen geprobeerd, maar helaas viel de parachute op de grond. We wachtte voor enkele minuten of de wind nog zou veranderen. Jammer genoeg was dit niet het geval. Het werd gecanceld.. niet veilig genoeg. Enorm balen natuurlijk, maar ik heb het tenminste geprobeerd. Ik ga proberen het ergens anders nog te doen!

Back to Queenstown

De campeer plaats was in hartje Queenstown. Tijd om het stadje te verkennen. Er zijn veel winkels en toevallig was er een Jazz festival. Op een plein speelde een bandje en die deed allemaal covers. Erg gezellige sfeer. Queenstown is echt een stad met veel jongeren en adrenaline kicks. Overal zie je bedrijven die bungee jumpen, skydiven en dat soort dingen aanbieden. Als ik toch een daredevil was…

Wel zijn we naar een bungee jump platform gereden om mensen de diepte in te zien springen. Hun liever dan ik! Dapper hoor, springen gelijk.

Arrowtown

Na Queenstown wilde we nog gaan kijken bij een klein dorpje en zo kwamen we uit bij Arrowtown. Een plaatsje met een heel eigen karakter en kleine boetiekjes. Ook hadden ze een snoepwinkel met zelfgemaakt fudge uit Nieuw Zeeland. Dat is hier heel erg populair. Yammie!

Time to go.

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Onze reis zat erop en we nemen een lading aan nieuwe herinneringen mee. De camper uitgeruimd en ingeleverd. We moeten helaas “goodbye” zeggen tegen het zuidereiland.

In 1 woord FANTASTISCH!

Bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie het leuk vonden en een beetje een indruk hebben gekregen van onze reis. Liefs!

Sabrina

Top weer meis en je moet echt wat met je schrijftalent en enthousiasme gaan doen ...
Geniet en dikke kus xxx

Gre

Ohhhh wat prachtig allemaal en ook zo levendig geschreven geweldige reis bedankt nogmaals voor het mooie verhaal xx

oma rison

ik vind het nogmaals geweldig en sluit me aan bij sabrien ,je hebt echt talent.dikke kus xxx

Joriska

WoW meid! Wat ben jij een vreselijke optimist ? wat kan je het weer goed verwoorden en laat je ons meegenieten van jullie avontuur! X

oma

Hoi Fallon wat een prachtige verhalen,je moeder vertelde over de boettocht en ondanks de zeeziekte was het geweldig,ze vonden het ook fijn om amber weer gezond en wel terug te zien,en raakten niet uitgepraat over de prachtige reis die ze dank zij jou hebben meegemaakt.super xx oma

Raijmond

Een onvergetelijk avontuur heb je jouw ouders bezorgd, ten eerste omdat jij naar Nw Zealand bent gegaan en vervolgens deze prachtige reis hebt uitgestippeld, en tot slot het op deze manier nog helemaal hebt vastgelegd om nog vele malen terug te lezen en het te herbeleven. Wie had dat ooit gedacht dat mijn zus ooit deze reis zou maken, ik ben zo blij voor jullie dat het allemaal zo mooi is geweest en zo goed is verlopen, iets om oprecht apetrots op te zijn!! Geniet jouw laatste deel, inclusief Australië, nog extra voordat je weer in ons midden bent, heel veel plezier! Dikke kus!