fallon94.reismee.nl

Zuidereiland: deel 1

Hallo allemaal,

Hierbij vertel ik jullie het eerste deel van onze prachtige vakantie naar het zuidereiland.

Het gaat even in twee delen, omdat het anders veel te veel wordt.


~The best thing you can do, is creating you’re best moments with loved ones~

Woensdag 4 oktober.

Na al die maanden gewacht te hebben, mocht ik eindelijk de laatste ochtend wakker worden met het idee dat ik mijn ouders weer zou gaan zien. Het was ook nog eens dubbel feest, omdat ik 23 jaartjes jong werd. Maandag heb ik het ook nog gezellig met een aantal vriendinnen gevierd bij een chocolate boutique en ben toen flink verwend. Gelukkig sliep ik best goed ondanks dat ik super excited was natuurlijk. In de loop van de week waren er kaartjes binnengekomen en zelfs een pakketje van mijn vriendinnetjes. Ongeveer een half uurtje heb ik alles opengemaakt en ik voelde mij meteen jarig. Veel appjes ontvangen van iedereen. Vervolgens ging ik naar de keuken en werd ik toegezongen door mijn hostmum en kreeg ik van hun ook een cadeautje en van de kids een tekening.

Even de kinderen ontbijt gegeven en naar de opa en oma gebracht en toen was het echt zover. Op naar Auckland Airport. Het is lastig te omschrijven wat er allemaal door je heen gaat en het is ook gek dat je shakend bij de aankomsthallen staat. Het zijn toch gewoon je ouders? Hahaha, opgebouwde spanning zullen we maar zeggen.

Om 11:15 stond ik klaar en zag ik op het digitale boord dat het vliegtuig was geland. Die minuten leken wel uren te duren. Telkens gingen de automatische schuifdeuren open en dacht ik ja ja…en toen toch niet, haha. Uiteindelijk zag ik ze al zoekend richting de deuren lopen. Snel een fotootje gemaakt en toen hield ik het niet meer. Gauw op ze afgerend J! Wat waren we blij!! Zo onwerkelijk!

Ze hadden een flinke reis met veel turbulentie achter de rug, dus ik heb ze naar het hotel gereden en daar begon mijn moeder super hyper te worden. Ze had namelijk mega veel cadeautjes meegenomen en kaartjes van vrienden/familie. Super leuk was dat!! Daarna naar een strandje gegaan om een heerlijk ijsje te eten. Vervolgens nog naar een mooi park in de buurt geweest en naar de top gereden om hun een beetje een indruk te geven van Auckland city.

In de avond hebben we sushi (ons favoriete maal) gegeten en toen zat dag 1 erop.

De dagen erna.

Donderdag heb ik gezellig met mijn ouders ontbeten en daarna heb ik de kids opgepikt bij hun opa en oma. Tijd om ze aan elkaar voor te stellen. Erg schattig, want ze waren best wel verlegen. Dat was snel over toen ze overladen werden met leuke presentjes. Het weer was heerlijk zonnig dus besloten we de kids mee te nemen naar een speeltuin. Ze sprongen de zee nog in en we hebben het afgesloten met een ijsje. Het was meteen een leuke klik.

Vrijdags maakte we alles op orde voor de reis naar het zuidereiland en zijn we naar een shopping mall gegaan.

And so the roadtrip begins..

Zaterdag ochtend om 8:30 ging onze vlucht richting het prachtige Queenstown waar de camper op ons stond te wachten. Eenmaal aangekomen belde ik de shuttle service en werden wij naar het camper verhuurbedrijf gebracht. Toen was het tijd om de camper te verkennen. Met instructie video’s moesten wij alles zelf uitvogelen en natuurlijk alle koffers uitpakken en alles inruimen. Dat was nog even een klusje, maar toen dat gebeurd was konden we onze reis beginnen. Een hoop boodschappen ingeslaan en vervolgens richting de eerste gratis campground gegaan. De weg ernaartoe was al adembenemend. Queenstown is een stad die omringd is door prachtige bergen met sneeuw op de top. De eerste camping was top. Er was verder niks, maar de camper is self-contained. Dat betekend dat je overal mag staan, omdat je een wc/douche hebt. De camper had bij de zithoek veel ramen, waardoor je tijdens het avondeten uitkeek op de bergen. Ongelofelijk om dat mee te maken. Het wakker worden trouwens ook!

Dreams do come true

Als klein meisje droomde ik altijd van 1 ding en dat is paardrijden in een prachtige natuur, zoals ze dat in films altijd doen. Vandaag kwam deze uit! Ik ging namelijk een track doen in Glenorchy, de film set van onder andere The Lord Of The Rings en Narnia. Bij aankomst zag ik al een oude man met een snor en cowboyhoed. Ik was door het dolle heen. Er was veel animo voor, want we waren met een flinke groep. Vanaf het verzamelpunt reden we met een busje richting de horse farm en daar stonden bijna 70 ruinen. Iedereen kreeg een paard toegewezen afhankelijk van je niveau. Mijn paard heette Tui en was heel lief. Toch wel even wennen om na twee jaar weer op een paard te zitten, maar wat heb ik genoten van het vrije gevoel en de adembenemende natuur. Een dag om nooit meer te vergeten.

Vanuit Glenorchy hebben we een lange reis gemaakt richting Manapouri om de dag erna een boot tocht te maken.

The sound of silence at Doubtfull Sound.

Deze tour beloofde al indrukwekkend te worden dus ik keek er al super naar uit. Een tour van zo’n 7-8 uur over de prachtige “sounds”. We begonnen op de eerste boot en kregen een indruk van de omgeving. We vaarde over lake Manapouri. Omringd door de mooiste bergen en daarop zag je kleine watervallen. Na zo’n 1,5 uur stapte we van de boot om verder te gaan met een bus. Deze bracht ons naar de Doubtfull Sound. Het waren stijle wegen met een heftige afgrond haha, maar dat heb je nu eenmaal hier. De tour ging verder en we gingen op zoek naar wildlife. Het is ons gelukt om 2 crested penguins, 2 walvissen en een gigantische zeehondenkolonie te zien. De walvissen waren aan het migreren naar andere wateren, dus daar hadden we echt geluk mee. Het weer was ook super, maar de wind waaide je zowat het dek af haha. Het is het helemaal waard. Op het einde kwam het welbekende moment “het geluid van de stilte”. De motoren werden voor enkele minuten uitgezet. Wow! Je hoorde helemaal niks, behalve het klotsen van het water en de zingende vogels. Kippenvel!!

Time for nuggets, many seals and Dunedin.

Manapouri zat erop en het was tijd om een stukje langs het zuiden te gaan om uiteindelijk in het plaatsje Dunedin uit te komen. Op de weg ernaartoe had ik nog een paar stops ingepland. Zo gingen we naar Kaka point, een heel mooi strand en reden we vanuit daar naar het eindpunt Nugget Point. Een plaats met een vuurtoren en zogeheten nuggets in het water. De natuur was erg ruig met de cliffs. Op een gegeven moment spotte mijn vader de eerste fur seal / zeeleeuw en vanaf toen bleven ze tevoorschijn komen. Sommige lagen te rusten op de rotsen, andere dobberen in het water. Het is bijzonder om zo dichtbij te komen in hun leefgebied. Het werd al vrij laat en we moesten nog zo’n 2 uur rijden vanaf daar, maar daar was de volgende afleiding. Op de strandjes langs de weg hou je altijd goed je ogen open, want je weet nooit of er misschien iets ligt. We reden en reden en ineens zei ik STOP haha. Daar zat namelijk een zeeleeuw op het strand helemaal alleen. Gauw de auto uit om hem goed te bekijken. Heerlijk rollend in het zand was hij aan het genieten van het zonnetje. We konden zo dichtbij komen. Het ontroerde ons helemaal, het zijn zulke lieve aandoenlijke beestjes. Toen snel naar het holiday park gegaan. Dag nummer 4 en je was weer fantastisch!

 

The next destination will be..spectaculair and steep!

Dunedin staat bekend om een bepaalde wereldrecord, namelijk de stijlste straat van de wereld. Dit is de Baldwin Street. Best wel pittig om omhoog te lopen, haha.

Van een vriendin hoorde ik over een heel gaaf strand, genaamd Sandfly Bay. Dit is gelegen aan een bay in de Otago Peninsula. Een plek waar zeeleeuwen op het strand liggen en op de zandduinen. Dit moet je natuurlijk gezien hebben. Het stormde behoorlijk dus we moesten ons warm aankleden. Op het strand zag je de eerste bruinachtige bolletjes al liggen. Een man vertelde ons dat je wel moest opletten dat je niet zomaar bijna over ze heen loopt als het ware, haha. Het was een heel avontuur en we zagen er een stuk of 10 op het strand, waaronder een groot mannetje. Dit heeft veel indruk op ons gemaakt en we hebben wat leuke selfies gemaakt natuurlijk J. De weg terug moesten we een zandduin beklimmen die stijl en hoog was. Wat ben ik trots op mn moedertje dat ze dit gered heeft.

De volgende camping lag aan het mooie Lake Benmore en was heel afgelegen, geen wifi verbinding niks. Alleen ons en de natuur. Dat is soms best heel erg lekker! Het was er zo stil dat je prima kon relaxen op de meest ongewone plekken.

Lake Pukaki, fresh salmon, Mt Cook.

Lake Pukaki stond ook zeker op onze route, want dit helder blauwe meer met de witte bergen op de achtergrond met als uitschieter Mt Cook mag je niet overslaan. Mt Cook is bekend van The Lord Of The Rings. Mijn vader wist daar het een en ander over te vertellen gelukkig.

Ze hadden een soort zalm boerderij concept en daar kwam allerlei verse zalm producten vandaan. Hier hebben wij heerlijk van gesmuld, jammie.

Op naar Mt Cook. We hadden een wandeling gekozen die goed te doen was. Die bracht ons naar de Tasman Glacier en blue pools. Het waren uiteindelijk best nog een aantal trappen omhoog, maar het uitzicht was zo mooi!!! Gletsjer water met ijsblokken erin. Dit zie je ook niet elke dag. De Blue Pools waren nu groen gekleurds, vanwege het alg dat van de bergen afstroomt in de pools. Dit is wel echt een van de mooiste plekken op het zuidereiland voor mij! Omringd door die berg partijen met een weg ertussen. Schitterend!!



Dit was het eerste deel. De volgende volgt nog snel. Er staan nog meer foto's in de foto galerij!

Reacties

Reacties

Joriska

WoW meid! Ben er helemaal stil van ?. Wat een fantastisch avontuur heb je weer gehad met je ouders! Super jaloers! ?

oma rison

Hallo lieverd wat een verhalen zeg super dat jullie dit met zn drie hebben mogen mee maken, en het afscheid zal weer dubbel zijn maar nu gelukkig niet voor zo lang ik zal van pap en mam ook alles horen .geniet nog even je hebt nog meer op je lijstje staan..lieve schat dikke knuffel en tot snel.xxx

Sabrina

Hey mop
Schitterende omgeving allemaal zeg .
En wat zullen jullie allemaal gelukkig zijn geweest met mekaar.
Ik kijk uit naar het tweede deel hiervan ..
Dikke kus xxx

Gre

Lieverds wat een mooi verhaal en een schitterde reis wat een ervarung voor dexrest vsn jullie leven ik wacht op het tweede deel liefs xx

Marian Wijers

Wat onwijs genieten is dit, veel plezier en geluk samen!

Len

Wauw Fal wat waanzinnig om dit met je ouders te kunnen doen. Fantastisch om te lezen en de foto's te zien!! En je hebt gewoon weer paard gereden, mega gaaf !! ^^ Dikke kus

Roos

Wauw wat een mooie blog Fallon!! Heel leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben meegemaakt :) x Rosie

Mam

Ik ben er weer stil van het is onbeschrijfelijk wat ik heb meegemaakt en nu lees ik het weer en ik zit er weer helemaal in.
Fantastisch!!
Schat je bent de beste reisgids ever.

Xxx

Riet

Wat geweldig allemaal en en fijn dat jullie dit nu met elkaar hebben kunnen beleven en ervan hebben kunnen genieten

oma

Wat heerlijk dat je dit met je ouders kon meemaken ook heel fijn voor hun en hoorde dat ze het geweldig vonden liefs oma

Raijmond

Eindelijk rust om jouw verhalen op mijn gemak te lezen, natuurlijk al heel veel gehoord van jouw moedertje (mijn lieve zus), de plaatjes zeggen alles, woorden overbodig, schitterdend!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active