fallon94.reismee.nl

Goat Island and more!

Goat Island

~The only open marine reserve in New Zealand~

Dit weekend heb ik weer onwijs genoten. Het weer was super en met een leuke groep meiden zijn wij op stap geweest. Dit keer een dagtrip naar een prachtig eiland. Wat blijft Nieuw-Zeeland mij toch verbazen. Ik kan iedereen aanraden om een keer deze prachtige natuur te komen bewonderen. Intussen staat de teller op 10 weken. Dat betekend dat ik hier alweer 2,5 maand ben. De klok is afgelopen zaterdag op zondag nacht een uur teruggegaan, waardoor het al om half 7 ’s avonds donker is. In de ochtend wel sneller licht gelukkig!

Voordat ik alles vertel over het eiland zal ik vertellen wat ik verder gedaan heb. Vorig weekend ben ik naar een cultureel festival geweest. Het heet Pasifika festival en daarmee worden alle Pacific Islands gepresenteerd. Ieder eiland heeft zijn eigen podium met muziek en dans, maar ook verschillende eet kraampjes. Na een paar uurtjes begon het te regenen en toen zijn we naar de bioscoop geweest. Om het leuk af te sluiten zijn we uit eten gegaan. Geslaagd dagje! Ook zijn wij naar een mooi park geweest. Hier hebben wij op het strand gezeten en gepicknickt. Genieten hoor! Afgelopen zondag was er vlakbij waar ik woon een andere cultureel festival. Beetje hetzelfde idee alleen waren er meer eetkraampjes dan echt spulletjes van die cultuur. Het was een heerlijke dag.

Wat betekend Goat Island eigenlijk?

Nu terug naar Goat Island, deze dag stond volop in het teken van nieuwe avonturen beleven, grenzen verleggen en heel veel lol hebben. Dat is zeer goed gelukt gelukkig! Het beloofde zaterdag een prachtige zonnige dag te worden. Dat soort dagen wil je volop benutten. Op mijn bucketlist stond Goat Island, want ik had er veel goede berichten over gehoord en de foto’s op internet waren prachtig! Een groot voordeel van dit eiland is dat het vlakbij Auckland is. Het is zo’n 1 uur en 15 minuten rijden. Vooraf hadden wij besloten een boot tour te doen en vervolgens te gaan snorkelen. Goat Island staat bekend om het mooie zee leven dat vol zit met bijzondere vissen. De eerste vraag die bij je opkomt als je Goat Island hoort is, lopen er gigantisch veel schapen?? Nou nee, integendeel. Dit komt voort uit een stukje geschiedenis. Europese ontdekkers noemde kleine eilanden aan de kust zonder vers water “Goat Island”, omdat ze dachten dat geiten daar konden dienen als voedsel voor mensen die op het eiland strandde. Uiteindelijk bleek dit niet zo te zijn. Op het eiland waren varkens uitgezet en de bedoeling was dat ze daar konden grazen. Echter zijn deze tijdens laag tij gaan zwemmen naar de kust en verdwenen in het bos.

Ready to go

In de ochtend zijn wij vroeg gestart. Met totaal vijf meiden zijn wij naar het auto verhuur bedrijf gegaan om de trip te kunnen starten. Auto’s huren is hier heel makkelijk en het is ook goed betaalbaar. Ik was de second driver, dus ik had ook toestemming erin te rijden. Dat vond ik wel leuk! Tijdens de rit ernaartoe weer genoten van het prachtige uitzicht. Daar raak je echt nooit op uitgekeken. Om 11 uur kwamen wij aan. Een prachtige oceaan, die zich achter de unieke bomen van Nieuw-Zeeland verschijnt kwam tevoorschijn. Vervolgens zijn wij op zoek gegaan naar snorkel spullen, zoals een wetsuit, bril, snorkel en niet te vergeten flippers. Dit hadden wij alvast gehuurd, zodat wij na de boot tour gelijk konden beginnen.

De boot tour begon om 11:30 en wat hadden wij er zin in! Het was een speciale glass bottom boat tour ofwel een boot met glasplaten op de grond. Dit gaf tijdens het varen een goede indruk van het zeeleven. Onze tour guide Scotty vertelde ons over de verschillende vissen en over het koraal en waarom bepaalde dingen zo belangrijk zijn. Zoals mijn titel al zegt is dit het enigste open marine reserve in Nieuw-Zeeland en er zijn er iets van 50 totaal. Dit houdt in dat de oceaan en het reserve met elkaar in verbinding staan. Het is niet afgesloten met netten. Orca’s, dolfijnen, maar ook haaien kunnen deze plek gewoon bereiken. Eens per jaar vindt je er veel orca’s, omdat deze jagen op de pijlstaartroggen. Ze jagen ze in groepen naar de rotsen totdat ze niet meer verder kunnen en pakken ze bij de lange staart om ze vervolgens op te peuzelen. Ze eten dan de lever op wat ze als delicatessen zien. De karkassen drijven dan in het water, omdat ze dat verder niet opeten. Dit vond ik best indrukwekkend en de gedachten dat ik straks dit water in ging gaf best wel een beetje spanning hahahaha. Tijdens de boat tour zijn wij op zoek gegaan naar zee-egels, goat fish, snappers, butterfish en nog velen meer.

Leuke weetjes over de vissen.

De goat fishheeft zijn naam te danken aan de twee stekeltjes onder de kin. Dit lijkt op een geitensikje. Hiermee poetst hij langs de bodem in het zand om wormpjes omhoog te laten komen.

De snapperszijn de welbekende vissen die hier gebruikt worden voor de fish and chips.

De red moki fish is een zwart met wit gestreepte vis die zich ’s nachts met een mucus laagje bedekt, waardoor het op de bodem en tussen het koraal kan bevinden zonder als prooidier gezien te worden. De strepen verdwijnen namelijk. Ook zijn de strepen als de vis uit het water is rood, maar onder water toont het wit.

Langs het reserve gingen we om een rots partij dat uitkwam bij een grote opening in de rots. Een van die openingen wordt de “Shark Cove” genoemd, omdat bovenin de rots van die puntjes zitten die je toen denken aan haaien tanden. Het is zo bijzonder om die ongerepte natuur van zo dichtbij te mogen bewonderen. Als je op de foto kijkt zie je bovenin de opening van die puntjes.

Eenmaal terug bij het begin zijn wij van de boot afgestapt om te gaan snorkelen. Dit is iets wat ikzelf nog nooit gedaan heb. Een behoorlijke uitdaging dus. Zeker met de wetenschap dat het “open” is. Het moment van passen kwam. Probeer maar eens jezelf in zo’n wetsuit te hijsen. Uitdaging nummer 1 haha, dat zorgde wel voor de slappe lach. Oké we zijn er klaar voor hoor, voorzien van snorkel, bril, flippers en wetsuit, ofwel ready to go!! Het is heel gek als je het koude water ingaat met zo’n pak aan. Het is koud maar toch ook weer niet. In het begin een beetje onwennig, omdat je bril beslaat en je door je mond moet ademen. Gelukkig had ik het vrij snel onder controle! Het duurde even voor ik de eerste vis gespot had, maar toen dat dat eenmaal gebeurd was kwamen er steeds meer. Door de boot tour wist ik precies waar bepaalde vissen zaten, dus daar ging ik op af. Ik vond de eerste snapper en ook later kwamen de wit met zwart gestreepte vissen voorbij. De goat fish heb ik gespot en kon toen heel goed zien hoe het poetsen over de bomen in z’n werk ging. Na ruim een uur in het water zijn we eruit gegaan om op te warmen in de zon. Wat een top ervaring! Ontzettend van genoten.

Op de heenweg hadden wij een leuk dorpje gezien, genaamd Matakana. Dit leek ons een goede plek om eventjes te stoppen en rond te kijken. Daar was een kleine river walk met onverwachts een mooie waterval. Ook was er een leuk pizzeria restaurant en toevallig hadden wij daar best wel trek in. Heerlijk buiten gezeten en toen gesmuld van een pizza. Op de terugweg het nieuwe album van Adele meegezongen, want de radio in Nieuw-Zeeland is, tsja niet bepaald hip hahaha!

Wat een top dag op goat Island!

Sabrina

Jeetje mop wat een mooie verhalen weer ....je weet het ook zo lekker smakelijk te brengen.
Geniet er van .
Dikke knuffel van hier xxxx

Joriska

Meis wat een leuke tijd moet je daar hebben, heerlijk hoe je weekeind er telkens uitziet en hoe leuk je ons dat weer laat beleven! Xx

Rijk

Geweldige belevenis en prachtig verhaal Fallon. Jij maakt dingen mee, die je nooit meer zal vergeten. Geweldig idee dat je dit straks allemaal met je ouders kan beleven iets om naar uit te zien. dikke kus van mij en tot je volgende verhaal.

Raijmond

Wat een avonturen weer en het genot is er van af te lezen, mooi om te lezen en een klein beetje mee te maken. Ga zo door!!

Oma.Rison.

Hallo lieverd super wat je weer allemaal gezien en gedaan hebt.ik geniet van je reis verhalen en foto "s lekker genieten je bent een topper.dikke kus.xxx

Pieter

Hoi Fallon ,

Dank je alweer voor dit mooi verslag .

xxxPieter